Ajankohtaista

Kuukauden teema: Keitä ovat kalakaupan ammattilaiset vuonna 2018?

Julkaistu: 10.4.2018

Kala-ala on ollut murroksessa viime vuosien aikana kuten muutkin toimialat. Jos aiemmin alalle päädyttiin vaikka suvussa harjoitetun kalaan liittyvän liiketoiminnan, kalastusharrastuksen tai vaan sattuman kautta, niin tänä päivänä taustalla voi olla esimerkiksi kiinnostus elintarviketeknologiaan tai laatujärjestelmiin.

Olen työskennellyt kalanjalostuksen parissa reilut parikymmentä vuotta ja nähnyt sinä aikana alalla monenlaista muutosta. Vielä 1990-luvulla ja 2000- luvun alussa yritystoiminta oli usein hyvin suoraviivaista ja käytännönläheistä. Liikeideasta riippuen tasapainoiltiin ammattikalastajien saaliiden, kalankasvattajien kuormien, myyjien onnistumisten ja jalostuksen läpimenoaikojen kanssa. Toimintaa ohjasi johdon lisäksi melko yksinkertainen lakisääteinen omavalvontajärjestelmä ja tätä valvovat viranomaiset saatettiin kokea myös jonkinlaisina yritysten ulkopuolisina peikkoina.

Vuonna 2018 kala-ala on melko erilainen kuin vaikka 20 vuotta sitten. Alla joitain esimerkkejä tapahtuneista muutoksista:

  • aikaisemmin yritysten myyntityö perustui usein tukkumyyjien sanavalmiuteen ja suhdeverkostoon. Nämä taidot ovat yhä tärkeitä elementtejä, mutta nykyisin suuri osa kaupasta tulee ns. ketjuohjauksen kautta, joka perustuu erilaisiin sopimusmalleihin yhdistettynä joka päiväiseen myyntityöhön ja tilausjärjestelmiin. Myyntityöhön osallistuvien henkilöiden osaamisessa korostuukin usein kala-alan tuotantoketjun ymmärtäminen (raaka-aineiden saatavuus, logistiikka, it-järjestelmät, kalanjalostus, asiakkaan tarpeet, sopimusmallit jne.). Toisin sanoen tänä päivänä myyntitoiminnoissa työskentelevä henkilö on usein moniosaaja, joka on toivottavasti myös kiinnostunut kalasta ja kala-alasta.
  • parikymmentä vuotta sitten lakisääteistä omavalvontaa pyöritti usein joku esimies muiden työtehtävien ohessa. Tänä päivänä lainsäädännön vaativuus sekä erilaiset vapaaehtoiset standardit ja sertifioinnit ovat niin vaativia, että nämä toiminnot yhdistetään yleensä laatuosastolle, jossa työskentelee näihin toimintoihin kouluttautuneita henkilöitä. Valvontaa tehdään usein hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa ja heidät koetaan laadun- ja tuoteturvallisuuden kannalta tärkeiksi yhteistyökumppaneiksi.
  • aikoinaan kuulin kommentin että kalanjalostuksen aloittaminen yritystoimintana on helppoa; tarvitaan vain raaka-ainetta (luetaan kalaa), fileointiveitsi ja suolaa. Nykyisin kalanjalostuksessa vaaditaan paljon muutakin osaamista kuin taitavia fileoijia; esimerkiksi erilaiset insinööritaidot, tuotannonohjaus jne. vaativat laaja-alaista osaamista, jota työssä oppimisen lisäksi saa koulun penkiltä.
  • it-osaaminen 1990-luvulla tarkoitti lähinnä sitä ettei tarjouksia tehty enää kirjoituskoneella; tänä päivänä on vaikea keksiä yhtään merkittävää toimintoa johon se ei liittyisi.
  • logistiikka hoidettiin aikoinaan usein omalla kalustolla. Tämän päivän logistiikan hallinta on usein laaja paketti erilaisia toimintoja aina yrityksen omista varastoista, keräilystä ja jakelusta täysin ulkoistettuihin malleihin.

Edellä mainitut asiat ovat tietysti yrityskohtaisia, mutta mielestäni jollain tavalla koko alaa kuvaavia. Muutoksia on tietysti paljon muitakin; kansainvälistyminen, vastuullisuuden korostaminen liiketoiminnassa, markkinointi sosiaalisessa mediassa jne.

Jotkut asiat ovat kuitenkin ennallaan; alalla tarvitaan riittävästi laadukasta raaka-ainetta ja hyvällä asenteella varustettuja työntekijöitä.

Mika Jääskeläinen, toimitusjohtaja