Ympäristöpolitiikka

Ympäristöystävällisyys

Kalatukku E. Erikssonin ympäristöohjelma on rakennettu yrityksen toiminnat huomioiden ja toimintaa pyritään kehittämään ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavaksi.

Jotta ympäristöasioiden huomioiminen koskisi kaikkia yrityksen toimintoja, tulee sen näkyä tuotteiden ja toimintojen eri vaiheissa. Tämän vuoksi ympäristöasioita huomioidaan esimerkiksi jo raaka-ainehankinnoissa, tuotannon eri vaiheissa, logistiikassa sekä pakkausmateriaaleissa.

Kestävän kalastuksen tuotteet

Seuraamme WWF:n Kuluttajan kalaoppaan suosituksia ja olemme mukana turvaamassa kalakantojen säilymistä. Myymälöidemme ja tukkumyyntimme henkilökunta on koulutettu vastaamaan asiakkaidemme kysymyksiin kestävään kalastukseen liittyen.

Olemme vahva toimija erityisesti kotimaisten kalojen osalta ja pyrimme lisäämään kestävän kehityksen tuotteiden osuutta valikoimissamme.  Valikoimastamme löytyvät MSC (Marine Stewardship Council) -sertifioidut, ASC (Aquaculture Stewardship Council) -sertifioidut sekä luonnonmukaisesti kasvatetut kalalajit.

Ympäristöasioita huomioidaan tuotannossamme esimerkiksi seuraavissa toimenpiteissä.

• Yritys on siirtynyt kevään 2018 aikana käyttämään EcoFishBox™-aaltopahvilaatikoihin omien tuotteidensa pakkaamisessa. Pakkaus on valmistettu aaltopahvista ja on tämän vuoksi 100-prosenttisesti kierrätettävä.
  • Yritys huolehtii styrox-jätteiden uusiokäytöstä sulattamalla styrox-laatikot omassa sulattamossa harkoiksi ja toimittamalla harkot uusiomuovin raaka-aineeksi. Jos styrox-jätteitä ei kierrätettäisi sulattamalla, ne päätyisivät sekajätteenä polttolaitoksiin.
  • Tuotannossa syntyvät muut jätteet lajitellaan mahdollisimman tehokkaasti jatkohyödyntämistä varten. Vuoden 2014 aikana yritys on siirtynyt energiajätteen keräämiseen ja energiajätteen osuutta jätteiden lajittelusta on saatu kasvatettua. Myös tuotannossa syntyvät sivutuotteet hyödynnetään rehuteollisuuden raaka-aineena.
  • Pakastevarastomme energiatehokkuutta on kehitetty hankkimalla tilaan erillisen ilmankuivaimen ja vaihtamalla pakastevaraston kaikki valaisimet led-valoiksi.
  • Rasvansyöjäbakteerin käyttö tuotannossa
    • ProtectPipe mikrobiliuoksen bakteerit poistavat orgaanisen jätteen viemäriputkista ja rasvanerotuskaivoista. ProtectPipe muuntaa orgaanisen jätteen vedeksi ja hiilidioksidiksi luonnollisella tavalla.