Vastuullisuus- ja ympäristöpolitiikka

Ympäristöystävällisyys

Olemme rakentaneet Kalatukku E. Erikssonin ympäristöohjelman yrityksen toiminnat huomioiden. Pyrimme kehittymään toiminnassamme ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavasti.

Jotta ympäristöasioiden huomioiminen koskisi kaikkia toimintojamme, tulee sen näkyä tuotteiden ja toimintojen eri vaiheissa. Tämän vuoksi huomioimme ympäristöasiat esimerkiksi jo raaka-ainehankinnoissa, tuotannon eri vaiheissa, logistiikassa sekä pakkausmateriaaleissa.

Kestävän kalastuksen tuotteet

Seuraamme WWF:n Kuluttajan kalaoppaan suosituksia ja olemme mukana turvaamassa kalakantojen säilymistä. Myymälöidemme ja tukkumyyntimme henkilökunta on koulutettu vastaamaan asiakkaidemme kysymyksiin kestävään kalastukseen liittyen.

Olemme vahva toimija erityisesti kotimaisten kalojen osalta ja lisäämme systemaattisesti kestävän kehityksen tuotteiden osuutta valikoimissamme.  Valikoimastamme löytyvät MSC (Marine Stewardship Council) -sertifioidut, ASC (Aquaculture Stewardship Council) -sertifioidut sekä luonnonmukaisesti kasvatetut kalalajit.

Ympäristöasioiden huomioiminen tuotannossamme:

• Käytämme 100% uusiutuvaa sähköä kiinteistömme sähköntuotossa
  • Pakkaamme omat tuotteemme kuitupohjaiseen Ecofishbox-laatikkoon, joka voidaan kierrättää pahvijätteen seassa
  • Huolehdimme laitokseemme saapuvien styrox-jätteiden uusiokäytöstä sulattamalla laatikot omassa sulattamossamme ja toimittamalla tuotteet uusiomuovin raaka-aineeksi. Jos styroxia ei kierrätettäisi sulattamalla, ne päätyisivät sekajätteenä polttolaitoksiin.
  • Olemme kehittäneet jätevesien käsittelyämme, jonka ansiosta tehtaallamme syntyvät jätevedet eivät kuormita jätevesilaitosta. Käytämme viemärissämme mm. rasvansyöjäbakteeria, joka muuttaa orgaanisen jätteen vedeksi ja hiilidioksidiksi luonnollisella tavalla.
  • Olemme tehostaneet jätteidemme lajittelua koko tehtaallamme ja pyrimme minimoimaan syntyvän sekajätteen määrän. Tuotannossa syntyvistä sivutuotteista valmistetaan mm. tekniseen käyttöön tarkoitettuja öljyjä ja rasvoja.
  • Pakastevarastomme energiatehokkuutta on kehitetty hankkimalla tilaan erillisen ilmankuivaimen ja vaihtamalla pakastevaraston kaikki valaisimet led-valoiksi. Suosimme myös LED-valaistusta muissa tiloissamme.
  • Hyödynnämme kuljetuksissamme Keskon logistiikkaa, jonka tehokkuutta kehitetään jatkuvasti mm. päästöjä vähentämällä ja hyödyntämällä kuljetuksissa kaksitasoisia perävaunuja.

Päivitetty: 8.9.2020

Kalaa ja äyriäisiä
tuoreena ja pakasteena

Valikoimamme koostuu lähes tuhannesta eri seafood-tuotteesta, lisäksi valmistamme käsityötä vaativia räätälöityjä tuotteita sekä suuria tuotantokapasiteetteja vaativia volyymituotteita. Saaliiksi on kertynyt myös runsaasti kala-alan asiantuntijuutta, jota jaamme mielellämme.